lördag 23 mars 2013

städa kameran?



 Den här tuppen har flyttat hem till oss, den är 40 centimeter hög och vakar över oss vid matbordet. När det kommer till påskpynt har vi inte så mycket pynt att ta fram, några tuppar och hönor som på barnens önskemål ställts i deras rum. Men den här tuppen och sen lite fjädrar i ris, det blir lagom till påsk!
Jag är på väg att ta bilen ner till stan, ska fixa ett par saker på jobbet jag inte hann igår och sen gå till en fotoaffär. Kameran (Nikon D80) tar plötsligt så himla gryniga bilder så jag tänkte kolla om en kamerarengöring kan återställa ordningen. Hoppas hoppas.. Titta på bilderna av tuppen, tycker att de är oskarpa och mycket mer gryniga än jag är van vid, då är de ändå fotade nu på morgonen med ett bra dagsljus från fönstren! Ni som har systemkameror - har ni erfarenhet av att rengöra dem emellanåt? Eller ska man tänka tanken att en kamera har en viss livslängd och sen tappar i kvalitét? Vår kamera är flitigt använd ända sedan vi köpte den för fem och ett halvt år sedan.

Annars blir det en familjelördag förstås! Lördagsgodis till barnen, slappa hemma och sen Earth Hour till kvällen. Önskar alla en fin lördag!


9 kommentarer:

  1. Jag brukar lämna in min på sensorrengöring med jämna mellanrum.
    Det kan finnas små dammkorn man inte får bort med med en liten blåsbälg själv och då får affären rycka in.

    Cool tupp tycker jag!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Fin tupp! Här blir det inte heller så mycket påskpynt. Anna ville ställa fram några tuppar och hönor.
    Anna pysslar idag så då får jag hjälpa till lite, kanske ;)
    Önskar dig en trevlig lördag!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Nej, men jag börjar faktiskt fundera lite på hur man bär sig åt :) Har än så länge inte haft problem, men det är väl bra att börja tänka på det innan man får det antar jag :) Sorry, kan inte hjälpa.

    Men önska dig en fin lördag kan jag *Ler*

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Här är det inte heller mycket påskpynt. Och det där med kameran har jag ingen aning om då jag har en antik vanlig digital sak.
    Ha en fin dag! kram elin

    SvaraRadera
  5. Fin tupp! Vi har inte heller så mycket pynt, ett och annat ägg bara :-).
    Hoppas det blir bättre efter en kamerarengöring.
    Ha en riktigt bra lördag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  6. Tuppen var ju hur fin som helst men trassel med kameran var ju inte roligt. Jag har ingen erfarenhet av kamerarengöring men gissar att det kan vara något som kan behövas då och då. Åtminstone om man byter objektiv ofta. Berätta gärna vad du fick för svar från affären.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Läcker tupp! Just nu är det mest kvistar och lite halvvissna tulpaner här....får bättra mig!!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Snygg tuppp... men det är tråkigt att inte vara nöjd med sina bilder!
    Jag är ju ny i systemkamera-träsket, så jag vet inget om det där, tyvärr!
    Kram...

    SvaraRadera