onsdag 2 oktober 2013

B som i..

Först ett stort tack och så glad jag blir! Tack för alla positiva tillrop om min och Malins bloggutmaning och så glad jag blir att så många vill vara med på utmaningen - både genom att bidra med bokstäver men också genom kommentarer och hejarop! Hoppas och tror det blir en rejäl slant till Rosa Bandet tack vare Er! Tack!

Dags för andra bokstaven...
B som i brillor!

Jag har en lång historia med glasögon och synfel ska ni veta.. I fyran fick jag mina första glasögon och i sjuan växlade jag in till linser. Heaven för en tonåring! Under åren har jag växlat mellan glasögon och linser och ständigt haft glasögon med mig, utifall att jag skulle tappa en lins…Jag har varit så närsynt så jag letat efter glasögonen även på natten, att känna igen människor på stan utan glasögon har jag aldrig klarat. 

För fyra år sedan opererade jag bort min närsynthet och ni kan aldrig tro vilken befrielse det varit för mig. Underbart! Så himla härligt att kunna träna, resa, jobba, leva utan att ständigt tänka på vad man ser och inte ser. 

Men åren går och inget består. Det ni ser skymta på bilden är mina arbetsglasögon som jag använder till dataarbete. Jag har dem nu alltid på jobbet eller i min dataväska för att kunna se bra och slippa huvudvärk. Nån som sa nåt om ålder:-)? 

Följ länkarna för att komma till andra bokstavsbloggare!
Karin  

26 kommentarer:

  1. snygga brillor... jag använder mina alldeles för sällan. Ser lika bra utan dem, men får dras lite oftare med herr huvudvärk istället. Rätt onödigt ju. Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där...med åldern och ögon... Mina måste med till jobbet alltid. De måste dessutom bytas ut nu. För att jag är äldre???
    Idag hänger jag på också, med en B-bild :)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har också varit närsynt sen jag gick i sexan och alltid haft glasögon som alternativ men första året i gymnasiet övergick jag till linser. Skulle gärna operera ögonen men tycker det verkar lite läskigt...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Hmmm, ja det var ju det här med synen och åldern.... Borde verkligen ta tag i det där... ;)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Jag har haft synfel hela mitt liv men använder sällan brillor. Opererade mig för skelning första gången när jag var runt sex. Har märkt att det har blivit lite suddigare senaste året. Lite jobbigt.
    Vi hörs imorgon

    SvaraRadera
  6. Använder mina brillor alltför sällan.....kanske dags att börja göra det o slippa huvudvärk lite då o då. Snygga brillor. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Vilken bra grej! jag vill vara med börjar i morgon med C Fattar inte riktigt hur man ska göra men jag sätter in bilden (fotoutmaning A-Ö) och länkar på min blogg. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Vart opererade du dig? Min man har glasögon och vill göra en operation. Kram.

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar idé!! Jag hänger på givetvis, med början idag ;) Har också klurat på det där med operation, men med mitt
    brytningsfel så tror de att jag måste använda glasögon ändå, om än inte så starka så jag har lagt det på hyllan. Härligt när
    det blir bra, även om du behöver ha dem lite då och då, vadå ålder :D
    Ha en härlig dag
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar idé!! Jag hänger på givetvis, med början idag ;) Har också klurat på det där med operation, men med mitt
    brytningsfel så tror de att jag måste använda glasögon ändå, om än inte så starka så jag har lagt det på hyllan. Härligt när
    det blir bra, även om du behöver ha dem lite då och då, vadå ålder :D
    Ha en härlig dag
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej jag undra lite om operationen, står den inte sig. Min make har opererat kommer han åter behöva använda glasögon. Vore tacksam för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo operationen står sig och jag är inte längre närsynt som jag var förut. Men i takt med ålder så förändras ögonen och de synfel jag har nu är långsynthet som inte alls har med operationen att göra!

      Radera
  12. Vilken kul idé av er! Skulle gärna vilja säga att jag är med varje dag men det kommer jag inte hinna tyvärr. Men några dagar ska jag nog allt klämma in och också tipsa andra om ert initiativ. :)

    SvaraRadera
  13. Jag har haft brillor sen jag var 5. Tyvärr funkar inte linser på mig, så jag har haft många par genom åren. Nu har jag kommit ditt att dom behöver bli progressiva också... :-(
    Bra initiativ! Ska försöka hänga på så gott det går.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  14. Här har du en till med brillor fast mina sitter på näsan hela tiden. Har haft linser i omgångar sedan tonåren men har nu helt gett upp det och få kanske inse att det inte passar mina ögon som så lätt blir torra och kliar.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Här är en kommentar till skriven utan glasögon :) Karin

    SvaraRadera
  16. Jag har brillor när jag sitter vid datan på jobbet :-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  17. Skulle vara fantastiskt att slippa både linser och glasögon.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Här är det brillor som gäller också. Har aldrig vågat mig på linser.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  19. Jag har oxå brillor som jag ska använda mer, men behöver väl inte eller kanske jag visst gör. Men kommer på att ta på mig när dottern härmar mitt kisande eller när mannen säger åt mig,..
    Kram

    SvaraRadera
  20. Nu har jag startat, det blev en liten härmis på A ;)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  21. Känner inte igen det där med brillor för egen räkning (förutom solglajjer förstås) men mitt yngsta barn har ordentligt synfel, så där används både glasögon och linser flitigt. En helt ny värld för mig.
    Kram N

    SvaraRadera
  22. Jag behöver glasögon då jag kör bil och tittar på tv och sist jag besökte min optiker sa hon att min syn hade blivit bättre (vilket tydligen är vanligt i 40 års åldern) men att jag inte skulle få glädja mig så länge för jag var ju ingen ungdom längre och nu skulle det bara gå utför. Hrm, det är ingen självförtroendehöjare att besöka optikern inte. ;)

    Vilken fin sak ni gör för cancerfonden. Betyder så mycket.♥

    Kram på dig

    SvaraRadera
  23. Så modig du är! Det hade varit ett stort steg för mig att operera ögonen, men det är väldigt många som har gott åt det och det är fantastiskt att man ens kan! Kram till dig och dina fina B(rillor)
    Malin

    SvaraRadera
  24. En sådan där operation har jag funderat på, men inte vågat!
    Vilken trevlig och bra utmaning ni startat! Den har jag missat helt!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  25. Jag har nästan glömt bort att jag, precis som du, var beroende av linser och glasögon! Tänker aldrig på att jag har opererat mig och det måste vara det bästa betyget!

    SvaraRadera