söndag 21 april 2013

en sån trädgårdssöndag!

 Vilken trädgårdssöndag vi haft! Jag och en grannfru (förresten grannfru låter inte det väldigt gammalt? Fast faktum är, det var just en grannfru jag skriver om nu. Hon heter Maria och är i min ålder. Likväl en  grannfru!) åkte till Blomstertorget och fyllde hela kofferten med toppdress, blomjord och kogödsel. Utöver alla påsar med jord skaffade jag en del blommor till krukorna hemma, orange ranunkel i några krukor och olikfärgade penséer i andra. Murgröna för variation. Det fanns östgötaodlade pelargoner också och jag har satt två cerisa pelargoner inne nu. Älska färg:-)
 Och så här ser det väl ut i många trädgårdar nu; växter och buskar som klipps ner och nu bara vääääntar vi på att det ska börja växa. Växten ni ser på bilden är en form av bambu som fanns vår trädgård när vi flyttade in, vi klipper den varje år och på en säsong växer den sen upp till 2-3 meter och är ett bra insynsskydd.
Efter gårdagens inlägg fick jag några frågor om makens utlandsjobb. I vårt fall är det han som åker och han kommer vara borta en period här inom kort. Vi andra kommer inte att hälsa på utan jag har en del hjälp med barnen av både mina föräldrar och hans föräldrar så jag tror vardagen ska funka rätt bra ändå.

Nu! Repris av Solsidan och inplock av krattor, spadar och verktyg som på olika sätt spridits ut i trädgården. Ha en fin kväll!

18 kommentarer:

  1. Trädgårdsfix är något som jag skulle behöva göra. Har inte hunnit med än men kanske att det blir nästa helg. Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt med trädgårdsfix... vi kan säga att jag längtar efter det!

    SvaraRadera
  3. Fina blommor! Jag borde ta tag i vår trädgård nu, men det finns så mycket jag vill göra så jag hinner med allt :).
    Ha ne skön kväll! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  4. Så fint ni kommer att få det med alla blommor!! Ranunkler är jättefint!! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt med ett sådant nätverk att ni klarar av att få ihop livet ändå. Trots att pappan åker iväg ibland. hoppas att han inte blir borta för länge bara ;)

    Underbara blommor, förstår att du njuter av trädgårdslivet :)

    Kramkram Anna

    SvaraRadera
  6. visst skulle man kunna var i trädgården hur mycket som helst när solen skiner. Fina bilder!
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Idag var verkligen den perfekta dagen att fixa i trädgården. Hann med liiiiite här också, när jag inte bar runt på en sjuk liten skrutit.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ranunkel, åhhh my new favourite!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Å, jag har haft lyckan att få ha Ranunkler omkring mig i helgen med! Älskar den här årstiden.

    Kram och ha en fin vecka!

    Lotta

    SvaraRadera
  10. Ja trädgårdsarbete har nog många av oss ägnat sig åt denna fantastiska helg!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. En trädgårdsdag, så härligt! och det låter allt bra mysigt med en grannfru *ler*

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  12. Nice med trädgårdsdag!
    Jag har också varit ute och röjt. Tyvärr så blev flera av mina rosor förstörda av den tunga snön och jag var tvungen att klippa en del grenar redan nu. Blommshopping blir det senare.
    Morgonkram och ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  13. Härligt att fixa i trädgården och se det växa sen!

    Ha en fin dag!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  14. Vad härligt det låter. Gillar verkligen färgen på din ranunkel. Den blomman är ganska ny för mig. Men den verkar väldigt poppis i bloggvärlden, ser den överallt just nu. Köpte några lökar för ett tag sedan som jag ska plantera och testa hur det funkar. Hoppas det blir mycket blommor så att jag kan plocka och ta in.
    Ha den fin dag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Härligt med trädgårdsfix.. Superfin färg på ranunkeln.
    Ha en fin start på veckan, kram

    SvaraRadera
  16. Var ju perfekt väder för en trädgårdsdag igår. Skönt när man har de bästa grannarna o kan fixa saker ihop. Ha en skön start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  17. Jag fixade pelargonerna i söndags! Nästa helg ska jag ta på mig mina blommiga trädgårdshandskar och göra fint överallt!

    KRAMAR!! Anna

    SvaraRadera
  18. Vad härligt att börja greja i trädgården! Har inte haft tid till det men nu till helgen ska jag också fylla bilen. Den där bambun är jag väldigt intresserad av.
    Ha en skön kväll
    Kram Lisa

    SvaraRadera