måndag 29 april 2013

london, part II

 Under en av våra promenader gick vi förbi den skola där barnen i familjen jag jobbade för gick i skola. Grabbarna var 4 och 6 då och jag räknade ut att de är 21 och 23 idag, de är alltså äldre nu än vad jag var som då 19-årig au-pair från Sverige!

Jag är facebookvän med mamman i familjen men har annars ingen kontakt. På facebook har jag sett några foton på familjen och grabbarna, nu som vuxna. De är sig lika, fast vuxna! Livet är ganska mycket så tycker jag mig upptäcka ju fler år som går, människor passerar in och ur varandras liv och det är inte enkelt att hålla kontakt med alla fast än man skulle vilja! Åren går och ooups, fort går det också. Det gäller ju både människor man jobbat med, pluggat med eller på andra sätt lärt känna.

Jag har ju nära vänner och en underbar familj så det är inte att jag saknar människor i mitt liv, tvärtom. Men vissa tillfällen blir det så tydligt att det förflutna är just förflutet - det går liksom inte att bevara det på annat sätt än i sitt eget sinne. Eller? Desto större anledning att njuta av nuet, helt enkelt. Känner ni igen er i det jag beskriver, eller är det bara jag?

 Jag höll mest i kameran själv men här har jag fastnat på ett kort, framför huset jag bodde i. Familjen bor inte kvar, det vet jag från tidigare. Annars hade det varit fint att plingat på dörren, sagt hej och kanske stannat kvar på en fika?


 Mycket trafik, bussar och taxis och flotta bilar.

 Och vackra blommor, våren ligger verkligen lite före i London.
Och förstås, en make som gillar öl missar inte chansen till en Guinness på eftermiddagen.


 Turist, javisst. Bilderna på the Tower Bridge och Big Ben är tagna från en kanalbåt vi åkte.

 Hur många kort och brev skickas nuförtiden?
Njut måndagskvällen!!

10 kommentarer:

  1. Ja tänk vad tiden går fort. Jag jobbade ju som lärare i en 5;a och nu är det över 20 år. Måste vara kul att se var du var någonstans och det var ju i och för sig synd att de hade flyttat. Fina och våriga bilder. Hoppas ni har haft det bra.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder från London! Vi pratade om igår att det var ett par år sedan vi var där och då var det på ett indiskt bröllop,
    så vi hann inte uppleva så mycket av London!
    Det där med att det är svårt att hålla kvar kontakter från förr känner jag igen!
    Bara att göra en flytt många mil gör det svårt, det blir färre och färre kontakter ju längre tiden går.
    Trist, men bara att inse att så är det. Alla har fullt upp med nuet och det är kanske så det ska vara!
    Ha det det riktigt gott!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder. Jag var i London våren 1998 och jag minns dessa fina blommiga träden.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder...!
    Visst kan man förundras över vänner som har funnits i livet, som just då kanske var oumbärliga, tex pluggkompisar, men som senare bara gjort en stilla sorti. Fb och Instagram är ju ett sätt att hålla lite koll på gamla vänner, även om det aldrig blir detsamma!

    SvaraRadera
  5. Underbara Magnolia!
    Helt sant det du skriver, håller helt med. Det är ju ändå så att det förflutna har format en och gör att man har dem vänner man har idag.
    Ha en fin vecka, kram

    SvaraRadera
  6. UNDERBARA bilder från en underbar stad! Det där med liver och förändringar och vänner här och där och då och nu, det är inte enkelt. Absolut inte, särskilt när en del försvinner när man kanske egentligen inte riktigt vill. Men som någon annan skrev, det formar oss och gör oss till dem vi är.

    Fin vecka önskar jag dig!
    KRAM - Tanja

    SvaraRadera
  7. Ja nog känner jag igen mig i det du skriver. Livet rusar på så det gäller att ta vara på det här och nu precis som du skriver.

    Vilka underbar bilder du visar! Ha en bra kväll! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  8. Hallå! Å vilka härliga London bilder från denna underbara stad. Bli sjuk av längtan att åka tillbaka igen, men det får dröja för vi har en annan resa inplanerad innan (som säkert kommer bli helt ok). Ser fram emot och hoppas att det kommer en London part III. Ha det bra Karin

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder du bjuder på och vilka kloka, sanna ord! Jag känner igen mig i det du skriver och jag tror att det är så man måste se på det, att försöka ta vara på ögonblicken som gör livet :)

    SvaraRadera
  10. Jag känner igen mig i det om det förflutna! Bra skrivet.

    Vilka härliga bilder!
    Jag blir ressugen=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera