lördag 1 februari 2014

plast eller inte plast..

I dag hade Corren ett reportaget om plastbantning. Det handlade om att aktivt välja bort plast ur sin tillvaro, främst för sina barn men också för sig själv. I reportaget tog man bort i princip all plast men för andra att ”komma igång” gavs rekommendationen att minimera eller ta bort den plast som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med maten vi äter. Anledningen är den påverkan plast har på kroppen på olika, negativa, sätt. Först blev jag trött när jag läste reportaget - räcker det inte att handla ekologiskt och vara noga med återvinning av både papper, plast, glas och metall.. Liksom..

Men ju mer jag tänker på det och vi pratar om det hemma ligger det ju mycket i det här med plast/ inte plast. Matlådor, smörknivar, vispar, slevar, bunkar har vi gott om - är detta ämnen som vi petar in i kroppen och vad ger det för effekt egentligen? Jag är ju en lite impulsiv människa så jag fick oss redan på förmiddagen att plocka bort matartiklar gjord av plast och det kändes riktigt bra.. De allra flesta sakerna har vi motsvarande i glas eller porslin. Med plastdurkslaget fick jag ge mig, Jonas tyckte absolut det får vara kvar tills vi skaffat ett annat. Det ligger nåt i det.. Blir så blaskig pasta annars:-) 

Ja, vad tycker ni. Blir ni liksom trötta av det jag skriver och tänker ”att hon orkar” eller ”så överkänslig…” eller vad tror ni att plast har för påverkan på kroppen? Jag menar ju verkligen inte att jag vet det rätta svaret eller så, mer att det är intressant att höra hur ni andra tänker? 

Annars har vi en soft lördag. Edith har strax under febertemperatur hela tiden så vi har haft henne hemma idag, skön dag! Mello.. Say nothing. Hoppas det blir bättre till omgång två i Linköping!




13 kommentarer:

  1. Ja... jag vet inte riktigt... tycker det kommer så många larm om allting så att man inte riktigt vet vad man ska tro på något sätt. Jag har absolut tänkt till vad gäller plast... men helt uteslutit det har jag inte gjort. Härlig kväll ni har haft :-) Ungefär liknande här :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående inlägg, många larm om det mesta. Vet inte vad man ska tro om det.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det finns bättre alternativ än plast.
    Ibland kan jag bli trött på alla larm och känslan av att vända ut och in på sig för att göra det rätta, för sig själv, för miljön och annat.
    Och då dyker det upp något nytt som är giftigt!
    Så jag har valt att fokusera på det jag kan göra=)) Som att byta ut en del av plasten, baka i porslinsskål istället för plast,använda redskap i trä när jag lagar mat osv ,sopsortera och städa med saker som är snällt mot miljön.

    Mysig söndag till dig/Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Plast har inte hört så mycket om det men det känns ju bra att jag inte har mycket plast i matlagning utan mest porslin, glad och trä. Men jag fryser ju in mat och bär i plastlådor , hur funkar det då, vet du det? Ha en fin söndag Karin

    SvaraRadera
  5. Det är ju lite ny tanke det här. För mig i alla fall. När man tänker efter så känns det självklart att det inte är helt bra att få i sig konstiga ämnen. Måste nog göra en översyn i skåp och lådor jag också.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är tänkvärt. Jag börjar ta till mig allt mer av alla larm. Jag har inte tänkt på plast vid matförbrukning, men när det gäller leksaker. Men det är klart att det är nåt värt att fundera på.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Måste finnas godkänd plast! Lego o Barbie är ju så kul! Sen mina margaretha-skålar vill jag ha kvar! Men det är nog viktigt att ta varningslarmen på allvar!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Nej jag blir inte trött och tycker att det tål att tänkas på men jag måste säga att jag tycker att det är svårt att dra gränsen för vad man ska och inte ska i sådana här frågor. Plasttallrikar har jag inga men ett par färgglada muggar har envist dröjt sig kvar sedan barnen var små. De ska kanske rensas ut nu ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Tycker det är bra att du tar upp dem här ämnena..Bra så man reflekterar över vad vi får i oss.
    Hoppas tjejen mår bättre, fin vecka till er.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja verkligen! Här gäller det att tänka till och vara aktiv.

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Inte alls, jag tycker att det är sunt att tänka över vad det är för prylar man släpar hem och som kan påverka oss. En kollega till mig platsbantar, hon byter ut allteftersom hon har råd, lite i taget. & det är ingen rum idé tänker jag. Jag försöker att inte köp plastleksaker till småå barn, det blir oftast träleksaker som brio-grejer eller pussel.

    Jag köper mer och mer ekologiskt. Tänker extra om jag verkligen behöver den där gurkan om den inte är ekologisk eller om jag klarar mig utan gifterna. Det finns ju alternativ. & vindruvor. De är förvisso kansek dyrare som ekologiska men så ofta köper jag inte vindruvor att der ruinerar mig om jag de få gånger jag köper med dem hem faktiskt köper schyssta vindruvor. Även vin har jag börjat köpa ekologiskt.

    Jag tror att det påverkar oss mer än vad vi tror. Läste en bra artikel om Eva Röse och hon hade undersökt hur mycket gifter hon hade i sin kropp. Det var en tankvärd artikel.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/darfor-kommer-jag-inte-kopa-julklappar_8822328.svd

    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag hade nog också slutat läsa man blir lite trött på vad som är rätt, fel, giftigt mm "plastbanta"
    Som jag läste ovan var ett bra ord! På alla plastfrp finns det en triangel på med en siffra, det är siffran som har betydelse, det ska vara två siffor som är ok att man har! Så när jag läst det började jag också rensa ut så nu har jag plast med "bra" siffror ja om de verkligen är bra egentligen då! Huah vem vet!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det är bra att du tar upp de här funderingarna! För ibland kan man ju tycka att det blir lite mycket, med allt man måste akta sig för. Är det verkligen möjligt, kan man lätt fråga sig själv... Men eftersom det nu kommit så många forskningar som tyder på plasts påverkan på oss så har iaf jag ändrat mitt tänk litegrann. Tex så värmer jag inte mina matlådor i micron, då det avger plast i maten extra lätt. Jag har bytt ut många plastgrejer i köket mot trä eller stål. Jag tänker till vilka leksaker som barnen har mm.
    Men om man tänker efter så har ju tidigare generationer klarat sig rätt bra ändå, trots plastens närvaro. Så var och en gör så gott den kan och vill, tycker jag!
    Ha en fin vecka, kram Maja!

    SvaraRadera